Search
Close this search box.
فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟
  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. فایل Robots.txt چیست و…
فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

یکی از اقدامات مهمی که بعد از طراحی و ساخت سایت باید انجام داد این است که صفحات مورد نظری که قصد کرال کردن آن‌ها را دارید را به موتورهای جستجو اعلام کنید. که این کار با استفاده از فایل Robots.txt انجام می‌شود. این فایل به عنوان راهنمای ربات‌‌های موتورهای جستجو شناخته می‌شود و صفحاتی که قصد ایندکس شدن آن‌ها را دارید را مشخص می‌کنند و از این نظر نیز برای سئو سایت اهمیت دارد. برای آشنایی بیشتر با فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ با ما همرا باشید.

فایل Robots.txt چیست

ربات‌های موتورهای جستجو برای دریافت اطلاعات مختلف درمورد سایت‌ها روزانه قسمت‌های مختلف آن‌ها را بررسی می‌کنند. درصورتی که جلوی آن‌ها گرفته نشود، به بخش‌هایی که قصد ندارید کسی از آن‌ها اطلاع داشته باشد نیز وارد می‌شوند. پس با استفاده از فایل Robots.txt می‌توانید بخش‌هایی که مانعی برای بررسی ان‌ها وجود ندارد را به ربات‌های موتورهای جستجو، معرفی کنید. در واقع این فایل یک مجوز دهنده به ربات‌ها است و آن‌ها را راهنمایی می‌کند.

فایل Robots.txt فایلی متنی است که توسط وبمسترها نوشته می‌شود. با استفاده از آن می‌توان چند دستور و باید و نباید را برای ربات‌ها مشخص کنید. ربات‌ها هنگام ورود به یک سایت ابتدا این فایل را بررسی می‌کنند و باتوجه به دستورات فقط می‌توانند قسمت‌هایی که مجاز هستند را بررسی کنند.

فایل Robots.txt چیست

چرا استفاده از فایل Robots.txt اهمیت دارد

همه سایت‌ها از اطلاعات و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که اهمیت همه آن‌ها یکسان نیست. برخی از وبمسترها دوست ندارند که تمامی اطلاعات سایتشان توسط ربات‌ها بررسی شود و در موتورهای جستجو و در معرض دید عموم قرار گیرد. که در این موارد استفاده از فایل Robots.txt ضرورت پیدا می‌کند.

همچنین درصورتی که تمامی قسمت‌های سایت محتوای باکیفیت و قابل قبولی نداشته باشند پس دسترسی ربات‌ها به آن‌ قسمت‌ها به ضررشان شده و باعث کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌شود. پس به همین دلیل ترجیح می‌دهند که این بخش‌ها به نحوی محرمانه و خارج از دسترس ربات‌ها قرار بگیرد.

مورد دیگری که اهمیت استفاده از فایل Robots.txt را اثبات می‌کند این است که برخی از سایت‌ها صفحات و قسمت‌های زیادی دارند و سایت روزانه بازدید بالایی دارد. این سایت‌ها دوست ندارند منابع سرور آن‌ها مانند؛ قدرت پردازشی و پهنای باند آن‌ها برای بازدیدهای مکرر ربات‌ها مصرف شود.

کاربرد فایل Robots.txt در سئو

به منظور سئو کردن یک سایت ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد که فایل Robots.txt نیز یکی از این ابزارها است. کاربردهای آن در سئو عبارتنداز؛

  1. کمک به بهینه شدن بودجه خزش از طریق مسدود کردن صفحات بی‌ارزش
  2. مسدود کردن صفحاتی با محتوای تکراری و یا بی‌کیفیت و خارج کردن آن‌ها از دسترس ربات‌ها
  3. مخفی کردن آدرس صفحات و لینک‌ها از دید کاربران و موتورهای جستجو

سوالات متداول

  1. فایل Robots.txt چیست؟
    فایل txt فایلی متنی است که دستورالعمل‌های مشخصی را برای ربات‌های گوگل مشخص می‌کند و مجوز دسترسی به بخش‌های موردنظر را می‌دهد.
  2. استفاده از فایل txt چه اهمیتی دارد؟
    فایل Robots.txt از این جهت اهمیت دارد که صفحات بی‌کیفیت و یا اطلاعات مهم را از کرال کردن و در معرض عموم قرار گرفتن منع کند.
  1. کاربردهای فایل txt برای در سئو چیست؟

برخی از کاربردی که فایل Robots.txt برای سئو دارد عبارتنداز: مسدود کردن صفحات غیرکاربردی و تکراری، مخفی کردن لینک صفحات، کمک به بهینه شدن بودجه خزش و غیره.

بیشتر بخوانید: متا تگ چیست و تاثیر آن بر سئوی سایت چیست؟

نتیجه‌گیری

فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ موضوعی بود که دراین مقاله به آن پرداختیم. فایل Robots.txt فایلی متنی است حاوی دستورالعمل‌های مشخص که در آن قسمت‌های مجاز و غیر مجازی که ربات‌های موتورهای جستجو می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند را مشخص می‌کند‌. ربات‌های موتورهای جستجو، روزانه به دفعات زیادی وارد سایت‌ها و صفحات و بخش‌های مختلف آن می‌شوند. وبمسترها به دلایل مختلفی دوست ندارند که برخی از این اطلاعات و صفحات کرال شود و در دسترس عموم قرار گیرد که با استفاده از فایل Robots.txt جلوی سرک کشیدن ربات‌ها و ذخیره همه اطلاعات سایت گرفته می‌شود.

از آنجایی که کرال شدن برخی از صفحات سایت‌ها باعث کاهش رتبه آن‌ها در موتورهای جستجو می‌شود. بنابراین فایل Robots.txt با از دسترس خارج کردن برخی از صفحات و عدم اجازه ورود به آن‌ها از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. از این نظر نیز به سئو سایت کمک زیادی می‌کند.

تیم طراحی سایت فریا در زمینه طراجی و پشتیبانی سایت در کنار شماست تا بتوانید بهترین خدمات را با کمترین هزینه دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *