Search
Close this search box.
صدای ویکیپدیا
پخش ویدیو
صدای ویکیپدیا

صدای ویکیپدیا به صورت نت های موسیقی

نت‌های موسیقی و تجسمات بصری، ابزارهای مفیدی هستند که در بسیاری از موارد باعث انتقال بهتر مطالب و ایجاد حس آرامش می‌شوند. در این مقاله قصد داریم سایتی را معرفی کنیم که با تلفیق نت‌های موسیقی و جلوه‌های بصری، تغییرات و ویرایش‌های صورت‌گرفته در سایت ویکی‌پدیا را به نحوی متفاوت نشان می‌دهد. این ایدۀ جالب و در عین حال عجیب توسط محمود هاشمی و استفان لاپورت در قالب یک شبیه‌ساز چندرسانه‌ای توسعه پیدا کرده است.

به عبارتی این پروژه که با عنوان Listen to Wikipedia یا Hatnote شناخته می‌شود، تجسم و صوت‌سازیِ آنی فعالیت‌های ویکی‌پدیاست؛ به نحوی که هر ویرایش انجام‌شده باعث ایجاد یک نت می‌شود. صداهای زیر و بم با میزان ویرایش صورت‌گرفته نسبت عکس دارند؛ یعنی نت‌های پایین‌تر توسط ویرایش‌های بزرگ‌تر تولید می‌شوند. کاربران تازه ثبت‌نام‌شده هم با آکورد ویالون مورد استقبال قرار می‌گیرند.

از طرفی هر ویرایش موجب ایجاد دایره‌هایی با سه رنگ متفاوت می‌شوند؛

  •  سفید برای کاربران جدید
  • سبز برای کاربران ثبت‌نام‌نشده 
  • بنفش برای ربات‌های ویکی‌پدیا

طبیعتاً اندازۀ دایره‌ها هم با بزرگی تغییرات انجام‌شده متناسب است. همچنین نام مقالات ویرایش‌شده در مرکز دایره‌ها نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی آن به صفحۀ ویکی‌پدیایِ مقاله دسترسی یافته و ویرایش انجام‌شده، قابل‌مشاهده است. تجربه بازدید از این سایت و شنیدن نوای آرامش‌بخش آن، خالی از لطف نیست.

listen.hotnote.com

 

( این وبسایت به طور کامل جمع آوری شده)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *