Search
Close this search box.
آشنایی با الگوریتم‌های گوگل
  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. آشنایی با الگوریتم‌های گوگل
آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل موضوع اصلی مقاله ما خواهد بود. در دنیای پیشرفته اینترنت، موتورهای جستجو بسیار کاربردی و حائز اهمیت هستند. گوگل یکی از بهترین و پر استفاده‌ترین موتورهای جستجو محسوب می‌شود. هم کسب و کارها و سازمان‌های مختلف برای ارائه خدمات از آن استفاده می‌کنند و هم مخاطبان و کاربرانی که به دنبال دریافت اطلاعات و خدمات هستند.

گوگل نیز مانند هر پلتفرم ‌اجتماعی دیگر از اصول و قوانین خاصی تبعیت می‌کند. رتبه بندی سایت‌ها را با توجه به قوانین وضع شده انجام می‌دهد. که به مجموعه این قوانین و باید و نباید‌ها، الگوریتم‌های گوگل می‌گویند.

همه سایت‌ها برای دریافت جایگاه و رتبه برتر در گوگل مؤظف به انجام صحیح الگوریتم‌های تعیین شده از طرف آن هستند. بنابراین الگوریتم‌های گوگل اهمیت زیادی برای صاحبان وب سایت‌ها و کسب و کار‌ها دارند که ما در ادامه به معرفی بیشتر الگوریتم‌های گوگل و انواع آن می‌پردازیم.

منظور از الگوریتم گوگل چیست؟

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل از این جهت اهمیت دارد که الگوریتم‌های گوگل یک سری قوانین و قواعد خاصی هستند که گوگل آن‌ها را برای صاحبان وب سایت‌ها وضع می‌کند. سایت‌ها با رعایت آن‌ها می‌توانند در رتبه‌های اول گوگل قرار گیرند و در واقع الگوریتم‌ها به بهبود سایت ها کمک زیادی می‌کنند. بیشتر الگوریتم‌های گوگل با نام حیوانات نام‌گذاری شده‌اند به همین دلیل به آن‌ها باغ وحش گوگل نیز گفته می‌شود.

الگوریتم‌های گوگل علاوه بر اینکه باعث بهبود رتبه سایت‌ها می‌شوند، بلکه باعث می‌شوند که کاربران بتوانند هنگام سرچ موضوع مرتبط‌ترین وب سایت‌ها و مطالب را مشاهده کنند.

چرا الگوریتم‌های گوگل اهمیت دارند

سایت‌ها نمی‌توانند بدون رعایت الگوریتم‌های گوگل ارتقا پیدا کنند و در رده‌های اول این موتور جستجو قرار بگیرند. زیرا معیار اصلی رتبه گرفتن در گوگل رعایت الگوریتم‌ها است.

همانطور که گفته شد الگوریتم‌ها هم برای صاحبان وبسایت‌ها، هم برای کاربران و هم برای خود گوگل مهم هستند. زیرا به واسطه رعایت الگوریتم‌های گوگل، وبسایت‌ها بهبود پیدا می‌کنند. موتورهای جستجو می‌توانند سایت‌های بهینه را تشخیص دهند و کاربران نیز به مرتبط‌ترین نتایج دسترسی پیدا می‌کنند.

یکی از اهداف اساسی همه وبسایت‌ها، دسترسی به مخاطبان بیشتر و در نتیجه جذب آن‌ها است. اما درصورتی که الگوریتم‌ها رعایت نشوند وبسایت افت می‌کند و هیچ کاربری به صفحه آن‌ها هدایت نمی‌شود همچنین در صورت عدم رعایت الگوریتم‌ها، وبسایت‌ مربوطه از طرف گوگل جریمه می‌شود.

انواع الگوریتم‌های گوگل

گوگل الگوریتم‌های بسیار زیادی از جمله؛ پاندا، پنگوئن، مرغ‌مگس‌خوار، گورخر، کبوتر، کافئین، رنک برین،برت، page layout و غیره را دارد. که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

الگوریتم پاندا

این الگوریتم از سال 2011 رواج پیدا کرد. وظیفه جلوگیری از کپی برداری و تکراری بودن مطالب سایت‌ها را دارد و از این طریق مانع از رتبه گرفتن سایت‌هایی با کیفیت پایین و ارزش کمتر جلوگیری می‌کند. همچنین سایت‌هایی که الگوریتم پاندا را رعایت نکنند شناسایی و جریمه خواهند شد.

الگوریتم پنگوئن

فعالیت الگوریتم پنگوئن از سال 2012 آغاز شد. وظیفه آن تشخیص بک‌لینک‌های مخرب و بک‌لینک‌های مفید است. باتوجه به مفید و یا مخرب بودن بک‌لینک‌ها به سایت‌ها امتیاز مثبت و یا منفی می‌دهد و رتبه آن‌ها را مشخص می‌کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

باید گفت الگوریتم مرغ مگس خوار، کلمات کلیدی و مترادف‌های آن‌ها را بررسی کرده. باعث می‌شود که نزدیک‌ترین نتایج سرچ به کاربران نمایش داده شود. همچنین سایت‌هایی که بیش‌از حد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و محتوای بی‌کیفیتی دارند را جریمه می‌کند.

الگوریتم گورخر

این الگوریتم فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات آن‌ها را بررسی می‌کند و از فعالیت فروشگاه‌های تقلبی جلوگیری می‌کند و به آن‌ها امتیاز منفی می‌دهد و به فروشگاه‌های معتبر که خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهد، امتیاز مثبت و جایگاه بهتر می‌دهد. توصیه میکنیم در این زمینه مقاله گوگل پنالتی چیست را هم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

سوالات متداول

  1. الگوریتم‌های گوگل چیست؟

قوانین و اصولی که گوگل برای تعیین رتبه سایت‌ها مشخص کرده است به الگوریتم‌های گوگل معروف هستند.

  1. چرا سایت‌ها باید الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنند؟

سایت‌ها برای کسب رتبه برتر در گوگل و عدم جریمه مؤظف به رعایت الگوریتم‌ها هستند.

  1. مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل کدام‌اند؟

گوگل الگوریتم‌های زیادی دارد که برخی مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز؛ پاندا، پنگوئن، مرغ‌مگس‌خوار و گورخر.

نتیجه‌گیری

گوگل یکی از پراستفاده‌ترین موتورهای جستجو است. به منظور مشخص کردن بهترین وبسایت‌ها و قرار دادن آن‌ها در رتبه‌های اول و همچنین دسترسی بهتر کاربران به مطالب، قوانین و باید و نبایدهایی را مشخص کرده است که به عنوان الگوریتم‌های گوگل شناخته می‌شوند. رعایت آن‌ها برای همه سایت‌ها واجب است و در صورت عدم توجه، جریمه می‌شوند. امیدواریم بعد از آشنایی با الگوریتم‌های گوگل بتوانید بهتر بر روی سایت خود کار کنید.

امیدواریم مطالبی که در این بخش ذکر شدند برای شما مفید بوده. تیم طراحی سایت فریا در کنار شماست تا وب سایت مورد نیاز شما را بر اساس نوع فعالیت به بهترین شکل ممکن توسط کادر متخصص طراحی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *