چگونه مشکل «خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده» در وردپرس را برطرف کنیم؟

Home » آموزشی » چگونه مشکل «خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده» در وردپرس را برطرف کنیم؟

پیام خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده در وردپرس مشکل رایجی است که باعث می‌شود سایت شما برای بازدیدکنندگان غیرقابل دسترس شود. این خطا زمانی رخ می‌دهد که وردپرس نتواند به درستی با پایگاه داده ارتباط برقرار کند.

این خطا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای کسانی که تخصص زیادی در وردپرس ندارند، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. اما نگران نباشید، ما در طول سال‌ها استفاده از وردپرس یاد گرفته‌ایم که چطور این مشکل را به راحتی حل کنیم، بدون اینکه هیچ تاثیری بر عملکرد سایت بگذارد.

در این مقاله، به شما خواهیم گفت چطور می‌توانید مشکل خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده را در وردپرس به سادگی و گام به گام برطرف کنید.

دلیل بروز خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده در وردپرس چیست؟

دلیل بروز خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده در وردپرس چیست؟

پایگاه داده نرم‌افزاری است که برای ذخیره و سازماندهی اطلاعات استفاده می‌شود. وردپرس برای ذخیره محتوای سایت شما و سایر داده‌ها از پایگاه داده استفاده می‌کند. هر بار که کسی به سایت شما مراجعه می‌کند، وردپرس برای نمایش محتوای سایت، به پایگاه داده متصل می‌شود.

برای این اتصال، وردپرس به اطلاعات زیر نیاز دارد:

  • نام پایگاه داده
  • نام کاربری و رمز عبور پایگاه داده
  • آدرس سرور پایگاه داده

این اطلاعات در فایل پیکربندی وردپرس به نام wp-config.php ذخیره می‌شود. اگر هر کدام از این اطلاعات به درستی وارد نشده باشند، وردپرس نمی‌تواند به پایگاه داده متصل شود و شما با پیام «خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده» روبه‌رو خواهید شد.

ارور خطا در پایگاه اینترنتی، یکی از مشکلات رایج در وردپرس است. علاوه بر اشتباه در اطلاعات ورود، گاهی اوقات دلیل به وجود آمدن مشکل، خرابی سرور پایگاه داده یا آسیب دیدن فایل‌های پایگاه داده است. در ادامه، به صورت گام به گام راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل ارائه خواهیم داد.

1- بررسی اطلاعات ورود به پایگاه داده وردپرس

یکی از رایج‌ترین دلایل بروز خطای ارتباط با پایگاه داده، اشتباه در اطلاعات ورود است. اگر اخیرا سایت وردپرسی خود را به هاست جدیدی منتقل کرده‌اید، احتمالا مشکل از همین جاست.

اطلاعات ورود به پایگاه داده وردپرس در فایل wp-config.php ذخیره می‌شود. این فایل تنظیمات مهم وردپرس از جمله اطلاعات مربوط به پایگاه داده را در خود دارد.

اگر قبلاً فایل wp-config.php را ویرایش نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حنمی از تیم پشتیبانی فنی فریا کمک دریافت نمایید .

در فایل wp-config.php به دنبال این کدها بگردید:

// ** MySQL settings – You can get this info from your web host ** //

/** The name of the database for WordPress */

define( ‘DB_NAME’, ‘database_name_here’ );

/** MySQL database username */

define( ‘DB_USER’, ‘username_here’ );

/** MySQL database password */

define( ‘DB_PASSWORD’, ‘password_here’ );

/** MySQL hostname */

define( ‘DB_HOST’, ‘localhost’ );

در این قسمت، باید مطمئن شوید که اطلاعات نام پایگاه داده، نام کاربری، رمز عبور و میزبان پایگاه داده به درستی وارد شده‌اند. برای تأیید این اطلاعات، می‌توانید وارد داشبورد حساب هاستینگ وردپرس خود شوید. در این آموزش، ما از Bluehost استفاده می‌کنیم، اما فرآیند برای دیگر پنل‌های هاستینگ مشابه است.

پس از ورود به حساب کاربری، به تب «Website» در ستون سمت چپ بروید و سپس تب «Advanced» را انتخاب کنید. حالا به قسمت «Database» بروید و روی دکمه «Manage» کلیک کنید. این کار شما را به صفحه «MySQL Databases» در cPanel هدایت می‌کند.

در این صفحه می‌توانید نام پایگاه داده و نام کاربری خود را در بخش «Current Database» پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم این اطلاعات را در یک فایل متنی کپی کنید تا بتوانید در فایل wp-config.php وارد نمایید. 

حالا به بخش «Current Users» بروید و روی لینک «Change Password» کنار نام پایگاه داده کلیک کنید. این کار شما را به صفحه‌ای می‌برد که می‌توانید رمز عبور پایگاه داده را تغییر دهید. پس از اینکه اطلاعات پایگاه داده را تایید کردید، اگر لازم بود می‌توانید این اطلاعات را در فایل wp-config.php خود ویرایش کنید.

حالا دوباره سایت خود را باز کنید تا ببینید آیا ارور خطا در پایگاه اینترنتی برطرف شده است یا خیر. اگر هنوز خطا را مشاهده می‌کنید، این یعنی مشکل از جای دیگری است.

2- بررسی اطلاعات میزبان پایگاه داده

اگر مطمئن هستید که اطلاعات نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور صحیح هستند، باید بررسی کنید که آیا از اطلاعات صحیح میزبان پایگاه داده استفاده می‌کنید یا نه.

بیشتر شرکت‌های هاستینگ وردپرس از «localhost» به عنوان میزبان پایگاه داده استفاده می‌کنند. اما برخی از شرکت‌های هاستینگ مدیریت‌شده وردپرس، سرورهای جداگانه‌ای برای میزبانی پایگاه داده دارند. در این صورت، اطلاعات میزبان پایگاه داده شما دیگر «localhost» نخواهد بود.

در چنین شرایطی، لازم است که با شرکت هاستینگ وردپرس خود تماس بگیرید و این جزئیات را از آن‌ها بپرسید.

3- تعمیر پایگاه داده وردپرس

ممکن است شما در داشبورد وردپرس پیامی مانند «یک یا چند جدول پایگاه داده در دسترس نیستند» یا «ممکن است پایگاه داده نیاز به بررسی داشته باشد» مشاهده کنید. در این صورت، باید پایگاه داده خود را تعمیر کنید.

برای این کار، کافی است خط زیر را به فایل wp-config.php خود اضافه کنید. حتما این خط را درست قبل از خط «That’s all, stop editing! Happy blogging» وارد کنید:

define(‘WP_ALLOW_REPAIR’, true);

پس از این کار، می‌توانید از طریق این لینک تنظیمات بررسی  پایگاه داده را مشاهده کنید:

http://www.yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php

فقط فراموش نکنید که «yoursite.com» را با نام دامنه خودتان جایگزین کنید. در این صفحه، باید روی دکمه «Repair Database» کلیک کنید تا فرایند شروع شود.

توجه: برای دسترسی به صفحه تعمیر پایگاه داده، نیازی به ورود به سایت ندارید. بعد از اتمام بررسی و بهینه‌سازی پایگاه داده، حتما این خط را از فایل wp-config.php خود حذف کنید.

اگر نمی‌خواهید هیچ کدی به سایت خود اضافه کنید، می‌توانید از طریق cPanel حساب هاستینگ خود پایگاه داده را بررسی کنید.  وارد حساب هاستینگ خود شوید، سپس از ستون سمت چپ، به صفحه «Websites» بروید. بعد از آن، به تب «Advanced» بروید و روی دکمه «Manage» در بخش پایگاه داده کلیک کنید.

این کار شما را به cPanel هدایت می‌کند. در اینجا، به پایین صفحه بروید و در بخش «Modify Databases»، نام پایگاه داده خود را از منوی کشویی «Repair Database» انتخاب کنید. سپس روی دکمه «Repair Database» کلیک کنید تا فرآیند تعمیر آغاز شود.

پنل هاستینگ به طور خودکار پایگاه داده شما را تعمیر خواهد کرد. بعد از اتمام این روند، پیام موفقیت‌آمیزی خواهید دید. حالا می‌توانید سایت وردپرس خود را باز کنید تا ببینید آیا خطا برطرف شده است یا خیر.

4- بررسی اینکه آیا سرور پایگاه داده شما خراب است یا نه؟

اگر همه چیز درست به نظر می‌رسد ولی هنوز وردپرس نمی‌تواند به پایگاه داده متصل شود، ممکن است که سرور پایگاه داده شما (سرور MySQL) خراب شده باشد.

این مشکل ممکن است به دلیل ترافیک سنگین روی سرور اتفاق بیفتد. ممکن است سرور هاست شما نتواند بار ترافیک را تحمل کند (خصوصا اگر روی هاست اشتراکی باشید). در چنین شرایطی، سایت شما ممکن است کند شود و حتی برای برخی از کاربران ارور خطا پایگاه داده نمایش داده شود. 

در این صورت، باید از طریق تلفن یا چت زنده با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید، و از آنها بپرسید که آیا سرور MySQL شما پاسخگو است یا نه. همچنین، اگر سایت‌های دیگری هم روی همان سرور دارید، می‌توانید آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سرور SQL شما خراب است یا نه.

اگر هیچ سایت دیگری روی همان حساب هاستینگ ندارید، می‌توانید به راحتی وارد داشبورد هاست خود شوید و به تب «Advanced» بروید. سپس روی دکمه «Manage» در بخش phpMyAdmin کلیک کنید.

این کار phpMyAdmin را در یک پنجره جدید باز می‌کند، جایی که باید روی گزینه «Database» در بالای صفحه کلیک کنید. پس از آن، نام پایگاه داده خود را انتخاب کنید تا تنظیمات آن را مشاهده کنید. اگر موفق به انجام این کار شدید، باید بررسی کنید که آیا کاربر پایگاه داده شما دسترسی‌های کافی دارد یا خیر.

برای این کار، باید یک فایل جدید به نام testconnection.php ایجاد کنید و کد زیر را در آن قرار دهید:

<?php

$link = mysqli_connect(‘localhost’, ‘username’, ‘password’);

if (!$link) {

    die(‘Could not connect: ‘ . mysqli_error());

}

echo ‘Connected successfully’;

mysqli_close($link);

?>

پس از قرار دادن این کد، مطمئن شوید که نام کاربری و رمز عبور را با اطلاعات خود جایگزین کرده‌اید. حالا می‌توانید این فایل را به سایت خود آپلود کنید و از طریق مرورگر وب آن را باز کنید.

اگر اسکریپت با موفقیت متصل شد، این به این معنی است که کاربر شما دسترسی‌های کافی دارد و دلیل دیگری باعث بروز خطا است. حالا باید به فایل wp-config.php برگردید و آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه جزئیات به درستی وارد شده و هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد.

آشنایی با راه‌حل‌هایی که برای کاربران دیگر موثر بوده‌اند

آشنایی با راه‌حل‌هایی که برای کاربران دیگر موثر بوده‌اند

اگر راه‌حل‌های ذکر شده نتوانستند ارور خطا در پایگاه اینترنتی را رفع کنند، می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید. طبق گزارش کاربران، این راهکارها به برخی از آنها کمک کرده‌اند تا خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده را حل کنند.

1- بروزرسانی URL سایت وردپرس

می‌توانید URL سایت وردپرس را از طریق phpMyAdmin در cPanel بروزرسانی کنید.

به سادگی از داشبورد هاستینگ خود وارد phpMyAdmin شوید و پایگاه داده وردپرس خود را از فهرست انتخاب کنید.

سپس به منوی SQL در بالای صفحه بروید و این پرس‌و‌جو MySQL را وارد کنید:

UPDATE wp_options SET option_value=’YOUR_SITE_URL’ WHERE option_name=’siteurl’

فراموش نکنید که URL سایت خود را وارد کنید و در صورتی که پیشوند جدول وردپرس خود را تغییر داده‌اید، wp_options را به نام جدول خود تغییر دهید.

2- راه‌اندازی مجدد سرور وب

کاربران سرورهای اختصاصی، سرورهای محلی و VPS می‌توانند سرورهای خود را راه‌اندازی مجدد کنند. این کار باعث راه‌اندازی مجدد سرور وب و پایگاه داده می‌شود که ممکن است برخی از مشکلات موقت را که باعث بروز خطا شده‌اند، رفع کند.

3- تماس با پشتیبانی

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا مشکل را حل نکردند و همچنان شاهد خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده هستید، ممکن است نیاز باشد با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید. اکثر شرکت‌های هاستینگ معتبر وردپرس به شما در رفع مشکل کمک می‌کنند و شما را به مسیر درست هدایت می‌کنند یا حتی مشکل را برای شما حل خواهند کرد.

شما می‌توانید از این سرویس‌ها برای نگهداری سایت، حل مشکل  سایت هک شده، بهینه‌سازی سرعت، بازسازی سایت و بهینه‌سازی SEO استفاده کنید. در نظر داشته باشید در صورتی که آگاهی کافی نسبت به موارد گوناگون ندارید حتمی از یک تیم پشتیبانی جهت دریافت حدمات و یا مشاوره های مورد نیاز راهنمایی دریافت نمایید .

تذکر مهم:

در کشور ایران به دلیل استفاده فراوان از قالب ها و یا افزونه های با استاندارد پایین احنمال تداخل افزونه به شدت مشاهده میشود . پیشنهاد میکنیم قبل از هر چیز اقدام به برسی این موضوع نمایید . حهت بررسی این موضوع کافی است تنها نام پوشه پلاگین را تغییر نام دهید . در صورتی که به هر صورت وبسایت قابل مشاهده قرار گرفت . خطای تداخل افزونه در سایت ایجاد شده است.

نتیجه‌گیری

حل مشکل «خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده» در وردپرس ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما با دقت در بررسی جزئیات، بسیاری از مشکلات به راحتی قابل حل هستند. از تایید اطلاعات ورود به پایگاه داده تا حل مشکل پایگاه داده و بررسی وضعیت سرور، این گام‌ها به شما کمک می‌کنند تا به سرعت مشکل خود را شناسایی و برطرف کنید. اگر نتواستید این مشکلات را به تنهایی حل کنید، توصیه می‌شود از پشتیبانی هاستینگ خود کمک بگیرید یا از خدمات متخصصین وردپرس مانند سایت فریا استفاده کنید که می‌تواند شما را در رفع مشکلات فنی و بهینه‌سازی سایت یاری دهد.

پیشنهاد میکنیم تاپیکی که خود وردپرس در مورد Error communicating with the database ارائه نموده را نیز بررسی نمایید.

سوالات متداول

1- چگونه می‌توانم اطلاعات ورود به پایگاه داده وردپرس را بررسی کنم؟

برای بررسی اطلاعات ورود به پایگاه داده، باید وارد فایل wp-config.php شوید و جزئیاتی مانند نام پایگاه داده، نام کاربری، رمز عبور و آدرس میزبان را بررسی کنید. اگر این اطلاعات صحیح باشند، وردپرس قادر به اتصال به پایگاه داده خواهد بود و در غیر این صورت تداحل افزونه را بررسی نمایید، خطا در برقراری ارتباط با پایگاه داده در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل می‌شود. 

2- اگر پس از انجام تعمیرات پایگاه داده همچنان خطا وجود دارد، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر پس از تعمیرات، ارور خطا پایگاه داده، همچنان ادامه دارد، ممکن است مشکل از سرور پایگاه داده یا ترافیک زیاد باشد. در این صورت، باید با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید تا وضعیت سرور را بررسی کنند یا امکان ارتقا به هاستینگ قوی‌تر را بررسی کنید. و یا تداخل افزونه ای و یا خطای قالب را بررسی نمایید.

3- آیا برای تعمیر پایگاه داده نیازی به ورود به داشبورد وردپرس دارم؟

خیر، برای تعمیر پایگاه داده و رفع ارور خطا در پایگاه اینترنتی نیازی به ورود به داشبورد وردپرس ندارید. شما می‌توانید از طریق cPanel هاستینگ خود و یا اضافه کردن کد به فایل wp-config.php به صفحه تعمیر دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *