Search
Close this search box.
پسوند jpg یا png در تصاویر
پخش ویدیو
پسوند jpg یا png در تصاویر

در هنگام ثبت، انتقال و ساخت رسانه های تصویری، ممکن است به پسوند های jpg و یا png در فرمت آنها دقت کرده باشید. اسامی نام برده، فایل های تصویری قابل حملی هستند که هر یک، دارای مزایا و معایب بخصوصی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی پسوند jpg یا png در تصاویر پرداخته و دو تا را با هم مقایسه نماییم.

در ادامه این مطلب، به بررسی دقیق تری در رابطه با هر یک از عناوین ذکر شده می پردازیم‌.

فرمت jpg

بر طبق یک تعریف کلی، jpg نوعی فرمت فایل است که به منظور انتقال تصاویر و فایل های تصویری مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید نام jpeg نمونه ای خلاصه شده از نام اختصاری int Photographic Experts Group می باشد، این نام تجاری متعلق به شرکتی است که برای اولین بار این فرمت را ایجاد کرد.

پسوند jpg یا png در تصاویر

این نوع فرمت ها در زمان هایی کاربرد دارند که بخواهید داده های تصویری خود را فشرده تر کرده، و پس از بهینه سازی آن ها را جا به جا کنید. هنگامی که فرمت فایل های خود را به jpg تبدیل کنید، اشتراک گذاری آنها تا حد مطلوبی آسان تر می شود.

مزایای jpg

استفاده از این نوع فرمت برای تصاویر در سراسر جهان مرسوم است. همین امر دلیلی قانع کننده در اثبات مزیت های آن به شمار می روند. با این حال مهم ترین مزایای فرمت jpg عبارت است از:

  • ارائه وضوح بالا
  • اندازه کوچکتر فایل
  • فشرده سازی قابل تنظیم

·        ارائه وضوح بالا

تصاویری که با این فرمت جا به جا می شوند، دارای وضوح زیادی هستند. چرا که این داده می تواند 16 میلیون رنگ را پشتیبانی کند. به همین خاطر است که معمولا از فایل های تصویری JPG به منظور فشرده سازی و رمزگذاری عکسهایی با کیفیت بالا استفاده می شود.

·        اندازه کوچکتر فایل

هنگامی که سه فرمت JPG، PNG، و BMP را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه متغیر بودن اندازه هر کدام شان می شوید. فایل jpg در مقایسه با نمونه های ذکر شده محدودتر است،‌ که همین امر آن را برای ذخیره سازی و یا توزیع آنلاین سازگار می کند.

فرمت png

این نوع فایل ها داده های تصویری قابل حمل هستند که عموما برای جا به جایی تصاویر بدون کاهش وضوح کاربرد دارند. مزیت های این فرمت سبب شده است که فرمت PNG جایگزین فرمت gif شود.

هر دو فرمت نام برده، عملکرد یکسانی را دنبال می کنند، در واقع هر دوی آنها در هنگام آپلود تمام اطلاعات فایل را بازیابی کرده،‌ و به فرد نشان می دهند.

فرمت های png نمی توانند جایگزین مناسبی برای فایل های JPEG باشند. چرا که فرمت png در دسته بندی فایل های lossy قرار دارند و می توانند مقادیری مانند حجم و کیفیت تصاویر را تغییر دهند.

مزایای png

  • فشرده سازی بدون افت کیفیت
  • پشتیبانی از تعداد رنگ های بالا
  • فشرده سازی فایل های دیجیتال در محدوده ی خنثی
  • امکان ذخیره سازی به صورت lossless
  • سازگار با عکس های حاوی متون

نحوه تبدیل فایل png به jpg

برای انجام این فرایند راه حل های گوناگونی ذکر شده است، ولی یکی از بهترین آنها، استفاده از سایت ZAMZAR است. با استفاده از این گزینه فرمت های فایل های تصويری به راحتی قابل تغییر هستند، مراحل کلی تبدیل فایل png به jpg به شرح زیر است:

  • مراجعه به وب سایت ZAMZAR و آپلود فایل
  • تنظیم فرمت مد نظر از طریق منو
  • دانلود فایل سفارشی

بیشتر بخوانید: تبدیل عکس به نقاشی انلاین

کلام پایانی

کسب اطلاعات در رابطه با داده های تصویری، از جمله مواردی است که دانستن آن برای پیشرفت در فضای رسانه ضروری می باشد، اما هر منبع یا مشاوری نمی تواند اطلاعات‌ و خدمات مفیدی را در این عرصه به مخاطبان خود ارائه کند‌. در مقاله پسوند jpg یا png در تصاویر سعی کردیم شما را بهتر با این موضوع آشنا کنیم.

با مراجعه به وبسایت فریا،‌می توانید اطلاعات دقیقی در این حوزه دریافت کنید، چرا که مجموعه ذکر شده، از خبره ترین مشاورین این عرصه تشکیل شده است.

این مجموعه‌ می تواند علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، شما را در انجام کلیه امورات مرتبط با این عرصه، یاری دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *